Tuesday, September 27, 2022

2.0 Mengenai Projek Kami

    

    Seperti yang kita tahu, pendekatan projek menekankan penyelidikan dan penerokaan berdasarkan inisiatif kanak-kanak di dalam pembelajaran. Kaedah pendekatan projek in amat sesuai diaplikasikan dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran bagi memberikan pendedahan kepada kanak-kanak tentang sesuatu perkara khususnya dengan bidang sains (awal). Selain itu, teras pada pendekatan ini dipengaruhi oleh teori konstruktivisme dan kanak-kanak dapat membina pengetahuan menerusi penyelesaian masalah yang perlu menerusi pengalaman. Berkait dengan tugasan kumpulan yang diberikan pada semester kali ini, kami diminta untuk menghasilkan satu projek yang boleh digunapakai oleh guru-guru dalam mendidik murid yang berumur 6 tahun dengan mengaplikasikan kaedah pengajaran berasaskan projek ini. Dengan ini, kami telah memilih projek planet-planet dalam sistem suria bag menyelesaikan tugasan ini. Projek yang kami pilih ini dihasilkan untuk memberikan pengalaman dan pembelajaran yang mampu untuk difahami oleh kanak-kanak dengan lebih mudah.

    Untuk menghasilkan projek yang telah kami pilih, kami menggunakan beberapa bahan dan alat. Antara bahan asas yang kami gunakan adalah kotak yang bersaiz sederhana, belon, kertas terpakai, tali, dan lampu LED. Bagi alat yang kami gunakan pula adalah aunting, gam kertas, warna air, dan berus warna. Melalui projek yang kami hasilkan, kanak-kanak dapat mengenali nama-nama planet yang terdapat dalam sistem suria. Dengan menggunakan pendekatan berasaskan projek seperti ini, kanak-kanak akan lebih mudah untuk memahami pelajaran yang ingin disampaikan oleh guru. Tambahan lagi, kanak-kanak sememangnya menyukai dan tertarik dengan proses pengajaran yang dilaksanakan dengan bahan atau lebih dikenal sebagai alat bantu mengajar seperti ini. Bukan itu sahaja, kanak-kanak akan turut mengetahui susunan planet dengan betul. Dalam hal ini, bukan hanya kanak-kanak yang akan mendapat faedahnya tetapi juga guru. Lagi pula, bahan yang diperlukan dalam menghasilkan projek ini tidak memerlukan kos yang tinggi dan lebih banyak menggunakan bahan-bahan terpakai atau kitar semula. 

    Sememangnya, pengajaran berasaskan projek ini wajar digunakan oleh guru dalam menyampaikan ilmu pengetahuan kepada murid-murid khusunya dalam pendidikan awal. Sekiranva, guru hanya meneranekan secara lisan mengenai sesuatu khususnya dalam menyampaikan pelajaran sains awal kepada kanak-kanak, mereka yang mempunyai tahap, imaginasi yang rendah tidak akan dapat mencapai objektif pembelairan yang disampaikan. Lebih-lebih lag, sudah saatnya guru sebagai pembimbing dan pembentuk generasi akan datang mengubah cara pengajaran dengan lebih kreatif untuk memberikan khidmat yang terbaik agar dan berkesan. Perkara in secara tidak langsung akan mengubah tahap pengetahuan masyarakat di Malaysia yang akan membolehkan negara duduk sama rendah dan berdiri sama tinggi dengan negara-negara maju yang lain.

0 comments:

Post a Comment